Nástup dieťaťa do prvého ročníka je náročný. Na určité veci, zvlášť tie, u ktorých sa predpokladá, že ich má dieťa prirodzene rozvinuté, je vyhradený čas len na ich opakovanie.
Ak sa však u dieťaťa tieto schopnosti prirodzene nerozvinuli, môže to byť pre dieťa veľmi náročné.
Častokrát sa problémy začínajú objavovať už pri spájaní hlások do slabík m-a, teda ma, alebo spájaním slabík do slov napr. ma-ma, čiže mama.
Na základe toho, sa začína objavovať dvojité čítanie.
Dieťa si najskôr slovo prečíta ticho pre seba a nahlas prečíta slovo ako celok. Takéto nesprávne čítanie si dieťa častokrát zautomatizuje a nastáva dvojité čítanie.
Ďalším náročným krokom pre dieťa, ktoré nemá dostatočne rozvinuté sluchové vnímanie, je rozlíšenie dlhej a krátkej samohlásky a-á. A tak dochádza k zamieňaniu dlhých a krátkych samohlások.
Neskôr začína nesprávne rozlišovanie mäkkej a tvrdej spoluhlásky l-ľ.
A tak dieťa robí veľa chýb v písaní a čítaní, na základe čoho dieťa nadobúda negatívny postoj ku škole.
Pomáhajte svojim deťom už v preškolskom období. V rámci hry deľte slová na slabiky (vytlieskavaním). Pýtajte sa na akú hlásku sa začína dané slovo. Nechajte dieťa vymenovať slová na určitú hlásku.
Takéto rozvíjanie dieťaťa môžete robiť v rámci hry.
Ak už vaše dieťa nastúpilo do školy, tak nezúfajte. Takýto nácvik môžete robiť aj počas prvého ročníka. Veľmi mu tým pomôžete.
Môže sa stať, že porucha bude ťažšia a vaše dieťa bude potrebovať odbornejšiu pomoc. Neváhajte vyhľadať odborníka, ten vám s tým pomôže.
Ak chcete vedieť o príprave dieťaťa na školu viac, stiahnite si eBook
eBook: Čo by malo dieťa vedieť pred nástupom do 1. ročníka
V eBooku nájdete praktické tipy a 16 jednoduchých cvičení pre rodičov, ktoré si s vašim dieťaťom ľahko spolu prejdete a vedome sa s ním môžete na školu pripraviť.