Naše deti sú odmalička obklopované interaktívnymi hračkami, edukatívnymi hrami a smart aplikáciami, ktoré by im mali stimulovať mozog.
Namiesto toho ale každým rokom pribúdajú deti s vývinovými poruchami učenia (dyslexia, dysgrafia, dysortografia, dyskalkúlia…) alebo porucha pozornosti, ADHD syndróm, problémy s pamäťou.
Podľa neurofyziológa Rajovića, špecialistu v oblasti rozvoja detskej inteligencie, hra s loptou je dobrou ranou prevenciou pred dyspraxiou a ostatných vývinových porúch učenia.
Keď deťom hodíte loptu, hovorí Rajović, 50% z nich ju nedokáže chytiť do dvoch dlaní, chytajú ju do náručia. Niektoré deti sa jej dokonca uhnú, lebo sa lopty boja.
Dieťa pri hre s loptou zapája veľa zmyslov: zrak, hmat, sluch, cvičí si rovnováhu, jemnú a hrubú motoriku a koncentráciu.
Hra s loptou zvyšuje schopnosť priestorového videnia.
Dieťa sa pri hre s loptou učí jednoduchému vzorcu príčina – následok (hodím loptu, dopadne na zem).
Lopta je dobrou prevenciou pred poruchami ako dyspraxia, dysgrafia a dyslexia, poruchami, ktoré sa môžu prejaviť v školskom veku.
Veľa detí dnes pozerá do obrazovky televízora, telefónu alebo tabletu, a tým fixuje oko len na malú plochu. A tak sa z oka stáva lenivé oko, ktoré je nútené robiť len minimum pohybu, čo znamená, že sa nemôžu rozvíjať dôležité funkcie mozgu.
A preto by sme mali vypnúť telku a telefóny a podnecovať deti, aby tieto technológie vymenili za behanie, naháňanie predmetov a preskakovanie prekážok.
Je dôležité, aby deti znovu objavili loptu. Nezáleží na tom, či bude malá, alebo veľká. Ale aby sa s ňou mohli do sýtosti vyhrať.
Ak chcete vedieť o príprave dieťaťa na školu viac, stiahnite si eBook
eBook: Čo by malo dieťa vedieť pred nástupom do 1. ročníka
V eBooku nájdete praktické tipy a 16 jednoduchých cvičení pre rodičov, ktoré si s vašim dieťaťom ľahko spolu prejdete a vedome sa s ním môžete na školu pripraviť.