Dieťa slovo najskôr vníma ako celok a asi štvorročné dieťa dokáže sluchom deliť slová na slabiky. Okolo 5. roku už vie dieťa rozoznať prvú hlásku v slove (pes- p) a po 6. roku je už dieťa schopné rozlíšiť jednotlivé hlásky v slove (nos— n-o s).
Sluchové vnímanie sa neskôr významne podieľa na procese čítania a písania. Dieťa s nedostatočným sluchovým vnímaním je náchylné na vývin špecifických porúch učenia.
Nedávno som sa na jednom blogu stretla s otázkou, keď jedna mamička zistila, že jej 5 ročná dcérka si nedokáže zapamätať čísla a nedokáže rozlíšiť prvú hlásku v slove.
Mamička hľadala radu a pýtala sa, či aj ostatné mamičky sa stretli s takýmto problémom u svojich detí. Bola z tejto situácie celkom vystrašená.
Niktoré mamičky jej radili návštevu psychológa, ale väčšina jej radila, že nech si toho nevšíma. Že jej dieťa bude ešte navštevovať škôlku a tam sa deti takéto veci učia. Ďalšia mamička radila, že ani jej deti nevedeli pred nástupom do školy písať a čítať, a že všetko sa v škole naučili.
Niektorí rodičia to nevnímajú ako nutnosť, s dieťaťom doma niečo robiť. Myslia si, že keď dieťa chodí do škôlky, že tá sa má postarať o dostatočnú prípravu dieťaťa. To, či a do akej miery pripraví škôlka vaše dieťa na školu, je veľmi otázne.
Ovplyvňuje to viac faktorov.
V triede je viac detí, s ktorými sa nedá robiť tak, ako doma s jedným. Na druhej strane je to aj osobný vklad učiteľky, ako svoju úlohu v procese prípravy detí na školu vezme.
A preto si myslím, že je to hlavne na nás rodičoch, aby sme dieťaťu poskytli dostatok aktivít, ktoré im pomôžu pripraviť sa na školu nenásilne – v rámci hry.
Ak chcete vedieť o príprave dieťaťa na školu viac, stiahnite si eBook
eBook: Čo by malo dieťa vedieť pred nástupom do 1. ročníka
V eBooku nájdete praktické tipy a 16 jednoduchých cvičení pre rodičov, ktoré si s vašim dieťaťom ľahko spolu prejdete a vedome sa s ním môžete na školu pripraviť.